CELE SZCZEGÓŁOWE, KTÓRE ZOSTAŁY OKREŚLONE W PROGRAMIE DAR ZABAWY:
1. Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym
- rozwijanie zdolności porozumiewania się za pomocą mowy i znaków w języku ojczystym
- rozwijanie języka pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i słownikowym, doskonalenie mowy wiązanej
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej
- podtrzymywanie tradycji i kultury języka narodowego oraz regionalnego
2. Zdolność czytania i dyspozycje do czytania
- rozwijanie gotowości do nauki pisania i czytania
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- doskonalenie mowy ze szczególnym akcentem na poprawne wymawianie wszystkich głosek
- usprawnianie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- rozwijanie pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej
- tworzenie okazji do ćwiczenia funkcji percepcyjno-motorycznych w działaniach plastyczno-konstrukcyjnych
- tworzenie okazji do odczytywania i tworzenia znaków i symboli graficznych oraz pisania
- rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną oraz metodą analityczno-syntetyczną
3. Zainteresowania czytelnicze i literackie
- poznawanie kultury ojczystej
- podnoszenie efektywności uczenia się poprzez rozwijanie zamiłowania do czytania
- stwarzanie okazji do wymiany poglądów, pomysłów i doświadczeń
4. Poznawanie języka obcego
- osłuchanie się z językiem obcym w zabawach ruchowych i dydaktycznych
- wzbudzanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych
- poznawanie znaczenia podstawowych słów i zwrotów z codziennego otoczenia , nazw przedmiotów, zjawisk, czynności i cech
- recytowanie krótkich wierszyków, śpiewanie piosenek związanych z darami
- tworzenie okazji do poznawania kultury innych krajów i narodów
5. Myślenie matematyczne
- rozwijanie procesów poznawczych: zdolności porównywania, porządkowania, przyporządkowywania, abstrahowania i uogólniania, pamięci w działaniu oraktycznym i w umyśle
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań i problemów matematycznych w zabawie
- rozwijanie umiejętności posługiwania się matematycznym wnioskowaniem i schematyzacją w życiu codziennym
- budowanie pojęć matematycznych (figur geometrycznych, zbioru, liczby naturalnej, długości, objętości, czasu i ciężaru)
- rozwijanie myślenia operacyjnego
6. Myślenie przestrzenne
- rozbudzanie dyspozycji poznawczych , emocjonalnych i wyobraźni
- rozwijanie kompetencji pamięciowych oraz zdolności przetwarzania i wykorzystywania informacji dla celów praktycznych
- budowanie zdolności celowego i twórczego kierowania własnym procesem uczenia się
7. Naturalna ciekawość świata, postawa badawcza, zainteresowania przyrodnicze
- zachęcanie do prowadzenia ukierunkowanej obserwacji
- tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości poprzez obserwowanie , eksperymentowanie, odkrywanie i działanie
- rozwijanie umiejętności planowania
- rozbudzanie umiejętności obserwowania faktów i zjawisk społeczno-przyrodniczych, formułowania hipotez, weryfikowania ich, uogólniania spostrzeżeń
- rozwijanie postawy badawczej
- rozwijanie umiejętności posługiwania się narzędziami badawczymi, przyrządami pomiarowymi i urządzeniami technicznymi
8. Zdolności twórcze i ekspresja własnego ja
- wspieranie rozwoju wyobraźni i myślenia twórczego
- budowanie wiary we własne siły i rozwijanie zdolności autoprezentacji
- wyzwalanie procesów kreacyjnych i autokreacyjnych
- rozbudzanie ekspresji twórczej w sferze werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej i twórczej
- zachęcanie do poznawania samego siebie (mocnych i słabych stron)
9. Kompetencje społeczno-moralne
- uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie norm społecznych zgodnych z obowiązującymi kanonami kulturowymi
- stwarzanie warunków do współpracy i współdziałania w grupie
- tworzenie okazji do przyjmowania różnych ról społecznych w różnych sytuacjach
- uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka
- rozwijanie umiejętności dostrzegania i akceptowania różnic między ludźmi i ich kultury
- rozwijanie umiejętności odczytywania intencji i pragnień innych osób, rozumienia ich i współodczuwania
- tworzenie okazji do efektywnego komunikowania się w pracy i zabawie
- budzenie wartości uniwersalnych
- budzenie postawy patriotycznej i demokratycznej
- rozwijanie tożsamości narodowej, etnicznej i językowej
10. Myślenie refleksyjne i emocje
- zachęcanie do indywidualnego interpretowania świata
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej oraz zdolności rozpoznawania i mówienia o uczuciach i emocjach
- rozwijanie umiejętności wartościowania
- rozwijanie postawy opiekuńczej wobec wszystkiego, co wymaga pomocy człowieka
- uwrażliwianie na inność, rozwijanie postawy przywiązania do tradycji rodzinnych i narodowych
- kształtowanie świadomości walorów innych kultur
11. Zdrowie, sprawności ruchowe i manualne
- rozwijanie sprawności ruchowych i cech motoryki: siły, sprawności, szybkości, zwinności, gibkości
- rozwijanie motoryki małej i dużej
- rozwijanie zdolności cielesno-kinestycznych i ekspresji ruchowej
- budowanie wiedzy i świadomości prozdrowotnej
- rozwijanie zainteresowania sportem i zdrowym stylem życia
Źródło: Froebel.pl