Cele i założenia pedagigiki Froeblowskiej

CELE SZCZEGÓŁOWE, KTÓRE ZOSTAŁY OKREŚLONE W PROGRAMIE DAR ZABAWY:

 

1. Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym

  • rozwijanie zdolności porozumiewania się za pomocą mowy i znaków w języku ojczystym
  • rozwijanie języka pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i słownikowym, doskonalenie mowy wiązanej
  • rozwijanie kompetencji komunikacyjnej
  • podtrzymywanie tradycji i kultury języka narodowego oraz regionalnego

2. Zdolność czytania i dyspozycje do czytania

  • rozwijanie gotowości do nauki pisania i czytania
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
  • doskonalenie mowy ze szczególnym akcentem na poprawne wymawianie wszystkich głosek
  • usprawnianie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • rozwijanie pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej
  • tworzenie okazji do ćwiczenia funkcji percepcyjno-motorycznych w działaniach plastyczno-konstrukcyjnych
  • tworzenie okazji do odczytywania i tworzenia znaków i symboli graficznych oraz pisania
  • rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną oraz metodą analityczno-syntetyczną

3. Zainteresowania czytelnicze i literackie

  • poznawanie kultury ojczystej
  • podnoszenie efektywności uczenia się poprzez rozwijanie zamiłowania do czytania
  • stwarzanie okazji do wymiany poglądów, pomysłów i doświadczeń

4. Poznawanie języka obcego

  • osłuchanie się z językiem obcym w zabawach ruchowych i dydaktycznych
  • wzbudzanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych
  • poznawanie znaczenia podstawowych słów i zwrotów z codziennego otoczenia , nazw przedmiotów, zjawisk, czynności i cech
  • recytowanie krótkich wierszyków, śpiewanie piosenek związanych z darami
  • tworzenie okazji do poznawania kultury innych krajów i narodów

5. Myślenie matematyczne

  • rozwijanie procesów poznawczych: zdolności porównywania, porządkowania, przyporządkowywania, abstrahowania i uogólniania, pamięci w działaniu oraktycznym i w umyśle
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań i problemów matematycznych w zabawie
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się matematycznym wnioskowaniem i schematyzacją w życiu codziennym
  • budowanie pojęć matematycznych (figur geometrycznych, zbioru, liczby naturalnej, długości, objętości, czasu i ciężaru)
  • rozwijanie myślenia operacyjnego

6. Myślenie przestrzenne

  • rozbudzanie dyspozycji poznawczych , emocjonalnych i wyobraźni
  • rozwijanie kompetencji pamięciowych oraz zdolności przetwarzania i wykorzystywania informacji dla celów praktycznych
  • budowanie zdolności celowego i twórczego kierowania własnym procesem uczenia się

7. Naturalna ciekawość świata, postawa badawcza, zainteresowania przyrodnicze

  • zachęcanie do prowadzenia ukierunkowanej obserwacji
  • tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości poprzez obserwowanie , eksperymentowanie, odkrywanie i działanie
  • rozwijanie umiejętności planowania
  • rozbudzanie umiejętności obserwowania faktów i zjawisk społeczno-przyrodniczych, formułowania hipotez, weryfikowania ich, uogólniania spostrzeżeń
  • rozwijanie postawy badawczej
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się narzędziami badawczymi, przyrządami pomiarowymi i urządzeniami technicznymi

8. Zdolności twórcze i ekspresja własnego ja

  • wspieranie rozwoju wyobraźni i myślenia twórczego
  • budowanie wiary we własne siły i rozwijanie zdolności autoprezentacji
  • wyzwalanie procesów kreacyjnych i autokreacyjnych
  • rozbudzanie ekspresji twórczej w sferze werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej i twórczej
  • zachęcanie do poznawania samego siebie (mocnych i słabych stron)

9. Kompetencje społeczno-moralne

  • uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie norm społecznych zgodnych z obowiązującymi kanonami kulturowymi
  • stwarzanie warunków do współpracy i współdziałania w grupie
  • tworzenie okazji do przyjmowania różnych ról społecznych w różnych sytuacjach
  • uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania i akceptowania różnic między ludźmi i ich kultury
  • rozwijanie umiejętności odczytywania intencji i pragnień innych osób, rozumienia ich i współodczuwania
  • tworzenie okazji do efektywnego komunikowania się w pracy i zabawie
  • budzenie wartości uniwersalnych
  • budzenie postawy patriotycznej i demokratycznej
  • rozwijanie tożsamości narodowej, etnicznej i językowej

10. Myślenie refleksyjne i emocje

  • zachęcanie do indywidualnego interpretowania świata
  • rozwijanie inteligencji emocjonalnej oraz zdolności rozpoznawania i mówienia o uczuciach i emocjach
  • rozwijanie umiejętności wartościowania
  • rozwijanie postawy opiekuńczej wobec wszystkiego, co wymaga pomocy człowieka
  • uwrażliwianie na inność, rozwijanie postawy przywiązania do tradycji rodzinnych i narodowych
  • kształtowanie świadomości walorów innych kultur

11. Zdrowie, sprawności ruchowe i manualne

  • rozwijanie sprawności ruchowych i cech motoryki: siły, sprawności, szybkości, zwinności, gibkości
  • rozwijanie motoryki małej i dużej
  • rozwijanie zdolności cielesno-kinestycznych i ekspresji ruchowej
  • budowanie wiedzy i świadomości prozdrowotnej
  • rozwijanie zainteresowania sportem i zdrowym stylem życia

 

Źródło: Froebel.pl